Zpovzdálí se dívaly také ženy
Název | Zpovzdálí se dívaly také ženy : výzva feministické teologie |
Autor | Jana Opočenská ; [předmluva Dorothee Sölle] |
Vydání | 1. vyd. |
Nakladatelství | Praha : Kalich |
Rok | 1995 |
Fyzický popis | 159 s. ; 20 cm |
Jazyk dokumentu | čeština |
ISBN | 80-7017-912-0 (brož.) |
Poznámka | Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstříky |
Kategorie | Teologie |
Uživatelské určení | dospělí |
Předmětová hesla | křesťanská teologie ženy muži a ženy křesťanská antropologie feministická teologie |
Forma / žánr | Studie. |
Komentář – anotace | První česká práce tohoto druhu, vyšla z disertační práce autorky. Feministická teologie interpretuje tradici z ženského pohledu. Ptá se, kde hrály ženy aktivní roli a kde naopak musely mlčet a proč.[2] Skutečnost, že feministická teologie vychází z ženské zkušenosti, je častým důvodem toho, že je jako teologická reflexe považována za „ neobjektivní“ na rozdíl od tradiční systematické teologie. Také existují silné tendence zacházet s tímto principem „zkušenosti“ jako s něčím, co je vlastní pouze feministické teologii a čím se z klasické teologie vyděluje. Takové chápání teologie je ovšem velice mylné, protože opomíjí skutečnost, že každá teologická reflexe je založena na zkušenosti. To, co činí feministickou teologii unikátní, není její důraz na zkušenost, ale na zkušenost žen. Na zkušenost, která byla v rámci teologické reflexe opomíjena a která musí být znovu objevována. Za hlavní představitelky feministické teologie osvobození můžeme považovat Carter Heyward, E. S. Fiorenzu, R. R. Ruetherová a Phillys Trible z USA. V Evropě pak Catharinu Halkes, Luise Schotroff, Dorothee Sölle. |
Komentář – stručná anotace | Teologická práce křesťanské feministky, ve které obhajuje nutnost nového pohledu na Bibli, křesťanskou víru, věrouku a náboženství vůbec. |
Signatury v knihovně | 2690OPJ210A 2690OPJ210B |