Přítomnost Boha v dějinách
Název | Přítomnost Boha v dějinách : židovská tvrzení a filosofické úvahy |
Autor | Emil L. Fackenheim ; přeložila Ruth J. Weiniger |
Vydání | 1. vyd. |
Nakladatelství | Praha : Oikoymenh |
Rok | 2013 |
Fyzický popis | 103 s. ; 20 cm |
Jazyk dokumentu | čeština |
ISBN | 978-80-7298-481-7 (brož.) |
Originál | God's presence in history |
Poznámka | Přeloženo z angličtiny |
Poznámka | Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík |
Kategorie | Náboženství |
Uživatelské určení | dospělí |
Předmětová hesla | filozofie náboženství učení judaismu holocaust, 1939-1945 filozofie judaismus křesťanství židovská filozofie sekularismus fenomenologie |
Forma / žánr | Studie. |
Komentář – anotace | V knize Přítomnost Boha v dějinách představuje Fackenheim svůj koncept „zakládajících zkušeností“ judaismu - společných, znovu zpřítomňovaných zkušeností, jež stvrzují víru v neomezeného Boha, přítomného v omezených lidských dějinách. Tuto víru včetně jejích nevyhnutelných paradoxů považuje za ústřední pro židovství i křesťanství, jež označuje za „dějinná náboženství“. Otázkou dnešního židovství pak je, jak smířit Boha dějin s bezprecedentní událostí holocaustu. Židovství i křesťanství se navíc musí během posledního století vyrovnávat se sekularismem: pokud je biblický Bůh bohem veškerých dějin, musí být i bohem současných sekulárních dějin, a to včetně novodobých katastrof jako je holocaust či Hirošima. V závěru autor naznačuje možnost nové, postnáboženské a postsekulární situace. |
Komentář – stručná anotace | Studie kanadského filozofa o struktuře zkušenosti judaismu. Dále se zabývá např. křesťanstvím, sekularismem a holocaustem. |
Signatury v knihovně | 3220FAE110A |