Odvaha být
Název | Odvaha být |
Autor | Paul Tillich ; [z anglického originálu ... přeložil Daniel Mikšík] |
Vydání | 1. vyd. |
Nakladatelství | Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury |
Rok | 2004 |
Fyzický popis | 138 s. ; 21 cm |
Jazyk dokumentu | čeština |
ISBN | 80-7325-016-0 (váz.) |
Originál | The courage to be |
Poznámka | Přeloženo z angličtiny |
Poznámka | Obsahuje bibliografické odkazy |
Kategorie | Psychologie |
Uživatelské určení | dospělí |
Předmětová hesla | emoce sebepoznání ontologie filozofie a náboženství Bůh a člověk odvaha osobnost |
Forma / žánr | Pojednání. Stati. |
Komentář – anotace | Tillich patřil k nejvýznamnějším postavám intelektuálního života ve své době – jak v Německu, tak ve Spojených státech. Považoval se za člověka „na pomezí“, který stojí mezi starým dědictvím smyslu pro posvátné věci a sekulární perspektivou nové doby, který zprostředkovává setkání mezi vírou a rozumem, teologií a filosofií. Některé z jeho knih, především Odvaha být (1952) a Dynamika víry (1957), získaly ohlas i u širokého čtenářského publika, které se obvykle o náboženské otázky příliš nezajímá. Vrchol jeho myslitelského úsilí na poli víry představuje třísvazková Systematická teologie (1951–63). V českém jazyce vyšly knižně pouze dva výbory kratších Tillichových textů: Biblické náboženství a ontologie (1990) a Lidské tázání po nepodmíněném (1997).V knize Odvaha být Tillich předkládá brilantní fenomenologii úzkosti a odvahy. Chápe je nikoli jako skutečnosti etické, nýbrž ontologické: úzkost prožívám tehdy, je-li ohroženo mé bytí, a odvaha znamená schopnost potvrzovat vlastní bytí navzdory ohrožení. Tillich ukazuje, že již od antiky je člověk vystaven trojí existenciální úzkosti: před osudem a smrtí, před prázdnotou a nesmyslností a před vinou a zatracením. Radikalizace těchto úzkostí v moderní době se podle Tillicha podílela na vzniku nových kulturně společenských jevů – komunistického a fašistického kolektivismu a kapitalistického konformismu –, v nichž člověk nachází odvahu být jen jako součást většího celku. Proti takové odvaze klade Tillich existencialistickou odvahu být jako individuum, která však svou poslední jistotu může čerpat pouze v „absolutní víře“, očištěné od teistických představ o Bohu: „Odvaha být má kořeny v tom Bohu, který se objevuje, když Bůh zmizel v úzkosti pochybování.“ |
Signatury v knihovně | 4130TIP310A |