Ježíš a mýtus o Kristu
| Název | Ježíš a mýtus o Kristu |
| Autor | Otakar A. Funda |
| Vydání | Vyd. 1. |
| Nakladatelství | Praha : Karolinum |
| Rok | 2007 |
| Fyzický popis | 366 s. ; 21 cm |
| Jazyk dokumentu | čeština |
| ISBN | 978-80-246-1276-8 (brož.) |
| Poznámka | Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík |
| Poznámka | Vydavatel: Univerzita Karlova v Praze |
| Kategorie | Teologie |
| Předmětová hesla | christologie mesianismus náboženské poměry křesťanská teologie evangelia biblické postavy biblické události rané křesťanství křesťanství a judaismus gnosticismus psychologie náboženství |
| Forma / žánr | Studie. |
| Komentář – anotace | Studie psaná z konsekventně religionistického pohledu. To znamená že její autor se bez vázanosti na křesťanskou víru a její věrouku snaží uchopit téma konsekventně historicko-kritickou metodou jako kterékoli jiné historické téma. Přistupuje ke křesťanství jako k lidskému jevu lidských dějin a kultury. Ve svém pokusu o rekonstrukci minulých událostí nepočítá s nadpřirozenými zásahy. Nevykládá vznik křesťanské víry božím zjevením resp. zjevením vzkříšeného Krista nýbrž psychickým procesem který se odehrál v myslích Ježíšových přívrženců poté co se ještě plni Ježíšem hlásané vize příchodu božího království rozutekli v bolesti a ve zklamání po Ježíšově zatčení a ukřižování. Brzy se pak znovu v Jeruzalémě shromáždili spojeni svou zjitřenou vizí próto-vírou že Bůh Ježíše vyvýšil a že ukřižovaný záhy přijde jako Syn člověka a království které zvěstoval nastolí. V této první fázi mělo společenství Ježíšových přívrženců po jeho ukřižování charakter židovské sekty. Teprve v dalším procesu prochází zejména v helénistickém prostředí tato próto-víra Ježíšových přívrženců závažnými transformacemi. Ježíš je vyznán jako Kristus jako syn boží jako vzkříšený jako kyrios-Pán a spasitel. Jeho kříž je pochopen jako mesiášská událost jako oběť za lidské viny. Ke konci 1. století především pod vlivem gnose začínají pak první teologické úvahy o Kristu jako o vtěleném Logu a o jeho jednotě s Bohem která bude později postupně stále více chápána ontologicky. |
| Signatury v knihovně | 2611FUO110A |